marleendufraing.reismee.nl

Voor het eerst naar de bibliotheek

Om 06.30 was ik in de keuken om mee te helpen aan de voorbereiding van het ontbijt en om de afwas van de vorige dag te doen. Per dag zijn er telkens 2 vrijwilligers die ook meehelpen in de keuken. 9 personen is al een behoorlijk aantal en alles gebeurt hier met de hand. Het water voor de koffie wordt gekookt op een houtvuur en ook al het eten wordt hierop klaargemaakt. De koffie wordt eerst met de hand gemalen en dan gezet op 'grootmoeders wijze' en hij is echt heel lekker. Na het ontbijt opnieuw de afwas en wat kleren wassen. Met deze temperaturen zijn die allemaal supersnel droog. Vannacht had het wat geregend maar ook daar was al gauw niets meer van te merken. Sabine toonde me het programma voor deze week en vandaag zou het breiles zijn. Om 14.00 u vertrok ik met Sabine te voet naar Chahuares, het dorpje, eigenlijk niet meer dan een straat, waar de bibliotheek zich bevindt. Er kwamen 7 kindjes waarvan enkelen hun huiswerk kwamen maken en 5 van hen, waarbij 2 jongens, wilden leren breien. Dat het met die hitte en de plakkerige onervaren handjes niet zo gemakkelijk was, hoef ik niet te vertellen. Geduld was ook niet hun sterkste kant, maar enkele meisjes hadden de beginselen toch beet. Nadien nog enkele spelletjes gespeeld en de 3 uren vlogen voorbij. Toen we bijna terug 'thuis' waren, was het al donker en nu, in het donker, maar zonder bagage, was de klim naar boven helemaal niet zo zwaar. Als het hier donker is, zie je echt geen hand voor je ogen. Dat komt omdat het nieuwe maan is, maar bij volle maan heb je geen zaklamp nodig. Nu kan je die echter niet missen bij de verplaatsingen van het huis naar de cabaña. Ik hoor het weer wat donderen in de verte. Benieuwd of het weer gaat regenen. Ze kunnen hier nog heel wat water gebruiken, het is te droog. De andere vrijwilligers zijn al gaan slapen en ik zet er voor vandaag ook een punt achter.

riet

dag marleen! ja, dat breiwerk zal er na een tijdje wel fraai uitzien, met die temperaturen en het vuil. ik zie je goed bezig. de stilte en die donkerte, neem die ook maar goed in je op: geen lawaai en geen lichtvervuiling, dat kennen wij hier niet meer! liefs