marleendufraing.reismee.nl

Een warme dag in Santiago

Vanmorgen gaan kijken naar de aflossing van de wacht aan La Moneda, pleisterplaats om het zo te zeggen, van de regering. Met toeters en bellen, in dit geval fanfaremuziek, paarden en militaire défilé. Na een half uurtje kon de volgende ploeg aan de wacht beginnen en trokken alle kijkers weg. Onder het plein bevindt zich een cultureel centrum: een heel modern en licht gebouw en ik bezocht er een tentoonstelling van 20 e eeuwse kunst. Er was zelfs een Magritte bij, enkele andere gekende namen zoals Giacometti, Brancusi en Picasso, maar ook heel veel anderen. ' s Namiddags wou ik naar een heel andere wijk, Bellavista om van daaruit naar de Cerro San Cristobal te gaan. Deze heuvel is 880 m hoog, heeft een park dat naar het schijnt groter is dan Central Park in New York en onderaan bevindt zich de zoo. Ik had gedacht dit met de funiculaire te doen, maar die werkte niet. Even overwogen te voet te gaan, maar toen bleek dat er ook bussen ingelegd waren, koos ik voor de gemakkelijke oplossing. Goed dat ik dit gedaan had, want het was echt een stevige klim. Het is heel wat zwaarder dan naar de Sacré Coeur wandelen in Parijs, hoewel er gelijkenissen zijn. Hier vind je op de top een enorm Lievevrouwenbeeld dat er kwam in 1904, vijftig jaar na het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis. ( Aldus de bordjes ) Het uitzicht op de stad is gewoon fantastisch en indrukwekkend. De snoep- en eettentjes ontbreken niet en je kan er rustig wat tijd doorbrengen. Een zakje chips en een frisdrank waren welkom. Omdat het heel warm was, nam ik ook de bus terug naar beneden. Er bleef sowieso nog heel wat afstand te voet af te leggen. De wijk Bellavista zit vol verrassingen. Heel veel gekleurde huizen( maar niet mijn smaak ), heel veel muziek langs alle kanten ( maar eerder voor de jeugd ), gezellige terrasjes voor iedereen, charmante patio's met winkeltjes en alweer terrasjes en de stoepen vol bric-à-brac. De enkele fietsers rijden op de stoep, uitkijken dus! Ik belandde opnieuw in het Parque Forestal, geraakte mijn richting kwijt zodat ik er heel wat langer overdeed om terug op de Plaza te geraken. Zo heb ik ondertussen het historisch centrum en de wijken Lastarría en Bellavista verkend. De Barrio Brasil, die dicht bij het hostel ligt, houd ik voor mijn avondwandeling en morgen zet ik nog het historisch museum op mijn programma en wat korte wandelingen in de buurt. Veel stappen ga ik vandaag niet meer doen, want ik heb mijn dagelijkse dosis gehad. Net zoals in Lima, is er toch nogal wat pollutie door het intense verkeer waardoor mijn ogen vlugger moe zijn en prikken. Een nachtje slapen maakt dit opnieuw in orde.

Reacties

Reacties

riet

Een paar dagen moeten wachten om dit te kunnen lezen: blijkbaar waren er werkzaamheden aan de blogsite. Nu gauw het volgende... Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!