marleendufraing.reismee.nl

Dag drie in Sachahuares

Ondertussen heb ik op de een of andere manier een verkoudheid opgedaan, heb ik mijn rechterarm wat geforceerd, heeft het hier al wat meer geregend, hebben de muggen me toch aangevallen ( doen ze trouwens bij iedereen ), ben ik mee de berg afgewandeld om bananen te halen ( die Sabine allemaal droeg ) en is Annie vanmorgen om 04.00 terug naar Cusco vertrokken. Tom en Amanda hebben, net zoals gisteren, elk een zak zand, van de weg beneden, helemaal naar boven gedragen. Dit zand hebben ze nodig om een droogvloer te maken voor de cacao en voor de koffie. Voor het middagmaal hadden we een lekker gerecht op basis van rijst, pompoen, aardappelen, ajuin en kaas en lekker zoete ananas als dessert. Eigen produktie en verser kon het niet. Toen we in de bibliotheek kwamen, waren er niet veel kindjes. Ze moesten nl. oefenen voor het schoolfeest van morgen en daarom werkten we eerst nog enkele ballonnen af met de nodige lagen papier en 1 masker geraakte helemaal klaar. Wat later kwamen er toch enkelen opdagen: ze konden hun dansjes niet oefenen omdat er geen elektriciteit was en daarom kwamen ze toch naar de bibliotheek. Er werd opnieuw een beetje gebreid, wat gelezen en wat getekend. Om huiswerk te maken, was er deze keer niemand. Tegen 17.00 u kwamen enkele jongetjes de andere kinderen halen omdat er opnieuw elektriciteit was en ze dan toch nog konden oefenen. Toen we terugkwamen, had Roberto het eten al klaar en konden we meteen aan tafel. Tijdens de wandelingen naar en van de bibliotheek heb ik van Sabine al veel geleerd over het leven in Peru: over het onderwijs dat zoveel te wensen overlaat, over de kinderen die thuis veel moeten helpen, over de opvoeding die zo verschilt van de Europese, over de levensduurte. Zo hebben hier heel wat jonge vrouwen van 25 jaar al 3 kinderen en bijgevolg een grote verantwoordelijkheid. Het is nu 20.15 u en flink wat afgekoeld. Tom leest zijn boek en ik werk mijn blog bij. Mijn kuiten laten me weten dat ik al heel wat geklommen heb en vragen om een behandeling. Daar zullen we dus eens voor gaan zorgen.

Reacties

Reacties

riet

dag marleen! die bib lijkt een naschools toevluchtsoord? en wellicht ook voor kinderen die niet naar school (kunnen) gaan? goed werk wordt daar geleverd, lijkt me. op je 25ste 3 kinderen... we moeten niet zo heel ver teruggaan: ook hier was dat zo. in zwart-afrika is het veel erger/jonger, waarmee ik niet wil zeggen dat de jonge vrouwen in peru het niet zwaar hebben. dat is zeker zo. verzorg je verkoudheid en al die muggenbeten goed! en rust tussenin toch maar een beetje waar kan? liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!