marleendufraing.reismee.nl

Rustdag in Santa Teresa

Het was warm vannacht, maar ik heb toch behoorlijk geslapen. Vanmorgen begon de dag hier al vroeg en zoals dat hier gaat " ik wakker, iedereen wakker", meteen leven in de brouwerij. Ik heb al een vaste plek waar ik geregeld een theetje of koffie ga drinken en voor mijn ontbijt trok ik daar naartoe. Een broodje met kaas en 2 mokken thee voor nog geen euro, als dat niet goedkoop is én bovendien was het een goede koop. Ik wou eerst een kamer gaan boeken in Ollantaytambo, maar omdat het internetcafe nog gesloten was, besloot ik de wandeling te maken naar de Aguas Calientes, de warmwaterbronnen van Santa Teresa. Na een mooie wandeling langs de rivier en tussen de bergen,van ong. 40 min. ( zonder iemand tegen te komen) kwam ik als een van de eersten aan. Er was nog bijna geen volk, enkele Peruvianen en ik was de enige toerist. Voor je in het zwembad mag, kan je kiezen uit een koude of een warme douche ( er was controle op het gebruik ervan of je werd teruggestuurd,)en ik ging voor de warme. Wat was die zalig! Zo' n superdikke felle brede waterstraal over je te laten stromen... Wat deed dat deugd! Het zwembad was al even fantastisch. Er zijn er eigenlijk 3, volledig gemaakt van natuursteen en het warmste had een temperatuur tot 37°. Aan de rand zijn zitplaatsen in het water en ' s morgens had ik alle keuze. Er is zelfs gedacht aan ligzetels ( witte plastiek ) en de ganse tijd wordt er schoongemaakt. Een echte aanrader! Terug in het dorp moest ik het toetsenbord van de computer hardhandig aanpakken, maar mijn kamer voor morgen is in orde. Koffiepauze bij mijn vast adres en nadien... Nog maar eens terug naar het warme water. Met de wandelingen erbij, klimmen aan mijn eigen tempo op een behoorlijke weg, had ik mijn sportactiviteit alweer gehad en het water leek alvast heilzaam voor de muggenbeten op mijn armen. De ambiance was echter helemaal anders. Zo rustig als het vanmorgen was, zo druk was het deze namiddag en nu waren het hoofdzakelijk Engelse en Franse toeristen en enkele Peruvianen. Zelfs de plaatselijke middenstand was aanwezig en de commerce van drankjes en snoep draaide op volle toeren. Voor mijn avondmaal, een soepje, kip met zowel pasta als rijst en frietjes, gevolgd door een theetje, ging ik naar het Restaurant Agua Dulce en betaalde hiervoor 9 soles ( 3 €) In Santa Teresa is het leven nog echt goedkoop! Deze namiddag moest ik zelfs geen inkomgeld meer betalen. Nog opmerkelijk hier is dat er heel wat vuilnisbakken staan in het dorp en dat die bovendien telkens met 2 naast elkaar staan: eentje voor organisch afval en de andere voor niet-organisch. In een straatje van amper 20 meter, merkt ik 6 vuilnisbakken. Alleen maar jammer dat het grootste gedeelte in de verkeerde vuilbak terechtkomt. Ook opmerkelijk veel vrouwen werken bij de ophaaldienst van het vuilnis. De wagen rijdt door het dorp, met een bel wordt de komst aangekondigd zodat de mensen nog vlug wat kunnen brengen en als dat dan in een emmer zit, wordt het op de kar uitgekieperd en belandt de lege emmer op straat. Bagage klaarmaken voor morgen, bezoek van Machu Picchu.

Reacties

Reacties

riet

heerlijk, zo'n dag bij het warme water! blij dat je - althans in de voormiddag - genoten hebt, marleen! zo bekom je wat! liefs

Herman Willems

Genieten van kleine dingetjes, Marleen, wat een kunst. Al is het maar van een warme waterstraal! Knap verslag.

chris

Hallo Marleen, wat ben ik blij dat ik terug mee kan lezen. De mail opende niet een tijdje geleden.
Dus ja nu ben ik wel even jaloers op dat hete water en zwembaden..... prachtig en heerlijk moet dat zijn. Genieten dus.
hartelijke groetjes van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!