marleendufraing.reismee.nl

El Señor de los Temblores

Peruanen houden van 'desfiles', dat heb ik deze voormiddag nog maar eens mogen meemaken. Ter ere van de Señor de los Temblores ( die van de aardbevingen deze keer) was er in de voormiddag een optocht rond de Plaza de Armas. Al vroeg speelde de fanfare, werd de regenboogvlag van Cusco gehesen en was er eerst een militaire parade met o.a. paracommando's die marcheerden met de benen omhoog in een hoek van 90°. Uiteraard de schoolgaande jeugd die door één of andere militair gecorrigeerd werden, als ze niet goed in de maat marcheerden of als de rijen niet recht genoeg waren. De vakbondsgroepen werden meestal op applaus onthaald, en er waren er heel wat. Ik had een goed plekje op de trappen voor de kathedraal tussen Peruanen en ook veel toeristen. De verkopers waren natuurlijk ook weer van de partij en de potjes zoete gelatine in alle mogelijke en onmogelijke kleurtjes, de ijsjes, en de tortito para solo un solcito, gingen vlot van de hand. Ondertussen knalden er ook geregeld voetzoekers en zelfs nu het avond is, hoor ik er nog afgaan. Op straat wordt hier veel lekkers verkocht en vandaag proefde ik weer iets nieuws: een worstje met kaas, in een deegje gedompeld en gebakken in een wafelijzer waar er 4 tegelijk in kunnen. Hierop komt dan wat ketchup, mosterd en mayonaise voor de liefhebber en... Het is lekker. In de namiddag geraakte ik dan eindelijk bij het Convento de Santo Domingo, omdat het op zondagvoormiddag gesloten was. Er stonden al heel wat groepen toeristen te wachten en toen die allemaal met hun respectievelijke gids binnenstoven, was het een drukte van jewelste. Ik bezocht dus eerst maar de pinacotheek met heel veel religieuze schilderijen. Wat dit klooster zo bijzonder maakt, is dat de Dominicanen het in de 16e eeuw gebouwd hebben op de muren van de vroegere zonnetempel van de Inca's. Je kan er die muren nog zien, een mooie kloostergang met fresco's en de rijke barokkerk van de kloosterorde. Ook nu nog wordt dit klooster door deze orde bewoond. Bij een lekkere chocomelk in 'Le Bondiet', las ik wat in de krant. In Lima had de burgemeester een oude markt laten afsluiten en dat was niet zonder problemen verlopen. Dan moest ik nog een kaartje kopen voor de bus naar Puno overmorgen en daar een kamer boeken. Dat is dus ook in orde en ik heb al meteen de eerste nachten In Arequipa gereserveerd. Mocht de kamer tegenvallen, dan neem ik nadien een ander hostel, want in Arequipa wil ik wat langer blijven.

Reacties

Reacties

May

Leuk,he dat je die plaatselijke gerechtjes kan proeven. Bij mij zijn er twee normen: het moet er goed uitzien en het mag niet te spicy zijn,dan wil ik alles proeven.
Marleen, Eddie en ik vertrekken morgen voor 5 dagen naar Zuid-Portugal. Gewoon wat genieten van het hopelijk mooie weer, de omgeving verkennen, uitwaaien aan het strand en lekker en goedkoop 'eerlijke' Portugese kost. Een beloning voor de eerste ' toch wel drukke' maanden.
Groetjes en tot later! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!